Om BEAst
BEAst är en ideell förening som tar fram gemensamma standarder och arbetssätt för digital kommunikation i samarbete med nordiska och internationella organisationer. Framförallt fokuseras arbetet på processerna för upphandling, inköp, logistik och fakturering.
BEAst är inte en produkt eller programvara. Det är en överenskommen, branschdriven informationsstandard som gör information maskinläsbar så det kan förmedlas mer effektivt. Informationsstandarder möjliggör automatisering och minskar på så sätt kostnader och ökar effektivitet. Informationsstandarder ändrar inte vad som rapporteras, utan bara hur det rapporteras.
BEAst står för ”Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard” och har i dagsläget drygt 100 medlemmar. Det är ledande företag och organisationer från branschens olika delar som samverkar i ett nätverk för att utveckla branschens e-affärer. Det gör BEAst till den naturliga mötesplatsen för digitala affärer.
Varför E-affärer?
Elektroniska affärer är ett samlingsnamn för en rad olika koncept och möjligheter som syftar till att förenkla affärsprocesser genom att använda moderna system- och kommunikationslösningar. Det inkluderar elektronisk handel, e-kommunikation, EDI, webbtjänster, portaler, mobila lösningar och mycket annat. Ibland kallas det B2B, Business to Business, eller e-kommunikation mellan företag.
Trött på telefonköer, administration och trassel? Med e-handel kopplas system hos köpare och säljare samman för att utväxla produktkataloger, prislistor, beställningar, leveransbesked, fakturor och annan affärsinformation direkt och ofta automatiskt. Målet är en enklare byggprocess.
För dig som vill ha en snabb översikt av e-affärer inom byggbranschen och med branschens leverantörer rekommenderar vi denna film som både förklarar och visar på nyttan. Den intervjuar också personer från olika delar av branschen om deras erfarenheter. Filmen är framtagen med stöd av SBUF.
BEAsts framväxt genom åren
1987-1988
1988
1998-2013
2010-Nutid
BEAsts framväxt genom åren